Servis Araçları Yönetmeliği’ndeki şartlar, her yıl daha da kötüleştiriliyor! 2003 yılında çıkan yönetmelikte öğrencileri taşıyan araçlara 10 yaş sınırı getirilmiş, 2007’de ise bu sınır 12’ye çıkarılmıştı. Ak Parti Muğla Milletvekili Hıdır’ın devreye girmesiyle yönetmelikte 17 Eylül 2009’da bir değişiklik daha yapıldı ve sınır 20 yıla çıkarıldı. Trafikte 20 yaşın üzerindeki araçlar hurda sayılıyor!
2000’li yılların başında servis kazalarının çok sık yaşanması ve bazı öğrencilerin hayatını kaybetmesi kamuoyunda tepki yaratınca devlet olaya el koymuş, 14 Haziran 2003’te, İçişleri Bakanlığı tarafından “Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği” çıkartılmıştı. Bu yönetmeliğe getirilen sert önlemlerle kazalar engellenmeye çalışıldı. Bunlardan biri araçlara 10 yaş sınırının getirilmesiydi. Değişikliğe taşıma sektörü ek maliyet getiriyor diye karşı çıktı ancak yönetmeliğin yürürlüğe girmesi engellenemedi.
YÖNETMELİK İKİ KEZ DELİNDİ
2003’te yürürlüğe giren yönetmelikte ilk delik 2007 yılında açıldı. Araçlar massachusetts seo ın denetimi 2007’de İçişleri Bakanlığı’ndan Ulaştırma Bakanlığı’na geçti. Ulaştırma Bakanlığı da hemen yönetmelikte değişiklik yaparak, ’Taşıtlarda aranacak şartlar’ başlıklı 4’üncü maddesinin ’g’ fıkrasındaki 10 yaş sınırı 12’ye çıkarttı. Bu yeni düzenlemeyle yaş sınırı ’f’ fıkrasına alındı ve “Okul servisi olarak kullanılacak taşıtların yaşları 12 (on iki) yaşından küçük olmalıdır” denildi. 28 Ağustos 2007 tarihinde yayınlanan resmi gazeteyle bu değişiklik yürürlüğe girdi. Ve aradan 2 yıl geçtikten sonra yönetmelik yeniden delindi. Üzerinde değişiklik yapılan yine ’f’ maddesi oldu ve araç yaşı 20’ye çıkarıldı.
Değişikliği Ak Partilili vekil istedi
Yeni eğitim öğretim yılının açılmasına günler kala bu değişiklik neden ve nasıl yapıldı? 17 Eylül 2009 tarihinde yayınlanan Resmi Gazetede’ki yönetmelik değişkilinin mimarı Muğla Ak Parti Milletvekili Mehmet Nil Hıdır. Vekil Hıdır, özellikle Muğla’da yaşanan servis olaylarından sonra sektör temsilcilerinin kendisine şikayete gelmesi üzerine Ulaştırma Bakanlığı’na konuyla ilgili başvuruda bulundu.
’70 bin araç 12’den büyük’
Mehmet Nil Hıdır, özellikle servis şirketlerinin oluşturduğu sivil toplum örgütlerinden şikayet geldiğini söyledi ve değişikliğin nedenlerini şöyle açıkladı: “Ulaştırma Bakanlığı’nın yayınladığı genelgeye göre Türkiye’deki karayollarındaki araç yaş sınırı 20. Oysa okul taşımacılığında 12. Burada bir karmaşa söz konusuydu. Bunu düzeltmek istedik. Ayrıca servis taşımacılığı yapan şirketler de bundan şikayetciydi. Çünkü şu anda faaliyet gösteren yaklaşık 70 bin aracın yaş sınırı 12’nin üstünde.
’Mali durumumuz ortada!’
Bu araçların yenilenmesi büyük külfet. Gönül çocuklarımızın daha genç araçlarla seyahat etmesini ister ama Türkiye’nin mali durumu da ortada. İlerleyen dönemde servis yapacak araç konusunda sıkıntı yaşanacaktı. İleride gelir düzeyi yüksek bir ülke oluruz ve bu sınırı tekrar değiştiririz.“ Hıdır, ’20 yaşındaki araçlarla çocukların taşınması ne derece sağlıklı?’ sorumuza ise şu cevabı verdi: ”Ulaştırma Bakanlığı Bilirkişi Hurda Araç Programı uygulandı. Bilimsel olarak yapılan araştırmalarda 20 yaşın altındaki araçların fenni muayneleri yapıldığı sürece taşımacılık yapabileceği yönünde bilirkişi raporları söz konusu. Bu durumu Ulaştırma Bakanlığı’na ilettik. Onlar da Milli Eğitim Bakanlığı’na bildirdi. Bilimsel verilerle bu karar alındı. MEB ve Ulaştırma Bakanlığı duyarlı davrandı.”
Servis elemanının eğitimi liseden ilkokula çekildi!
“Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği”nde araçlarda öğrencilere yardım edecek personel yerleştirme zorunluluğu da getirdi. Araçlarda öğrencilerin biniş ve inişlerini kontrol eden bu servis elemanlarının 22 yaşından büyük ve lise mezunu olması şartı da koyuldu. 17 Eylül’de yapılan bir değişiklik de servis elamanların yaşı ve eğitimi konusunda oldu. Görevlilerin yaş sınırı 20’ye, eğitim düzeyi ise liseden ilkokula indirildi.
’İlkokul mezunu çok işsiz var’
Mehmet Nil Hıdır bu değişikliği ekonomik krizle açıkladı: “Global krizle ilkokul mezunları işlerini kaybetti. Bu noktada onlara istihdam yaratmak zorundayız. Servislerdeki görevlilerin yapması gereken çocukların parmaklarını, kollarını sıkıştırmalarını engellemek; evden araca gidiş gelişlerini ise sağlıklı bir şekilde sağlamak. Bu eğitim gerektiren bir durum değil. Hatta şoför esnafı bu servis elemanlarını da istemiyordu. Ama istihdam artırılması bakımından bu değişikliğe taraf olduk.”
.
Kategori : GÜNCEL